180 scholieren stappen in de ‘TijdmachIIME’

Leerlingen beleven een toekomst vol technologie

 

1 juni 2018, Doetinchem

 Vrijdag beleefden 180 Doetinchemse scholieren wat de toekomst voor hen in petto heeft bij het bedrijf IIME. Diverse partijen verzorgden workshops waarin de leerlingen kennis konden maken met vernieuwende technieken. Door de technieken zelf toe te passen konden de leerlingen voor even een kijkje nemen in de toekomst. Niet voor niets werd het evenement ‘TijdmachIIME’ genoemd.

Loopbaan in de techniek

De gastheer en initiator van het evenement was IIME, Innovatie In Mobiliteit en Energie. De organisatie richt zich er onder meer op om jongeren in de Achterhoek te interesseren voor een studie en/of loopbaan in de techniek. Voor de workshop werd aansluiting gezocht van partijen die hetzelfde nastreven. Naast de buurbedrijven QConcepts en JQ Hightech haakten de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Saxion Hogeschool, CIVON, Rembrandts, IW Nederland, OBD Houttechniek, Achterhoek2020, Goedemorgen Doetinchem en Bouwmensen hiervoor aan.

Workshops

De leerlingen maakten onder andere kennis met virtual reality en augmented reality. Zo konden ze de leerlingen een spel doen met een HoloLens, robots aansturen en vliegen met drones.

IIME zelf liet de leerlingen een actie-reactiebaan, ofwel een Rube Goldberg-machine bouwen, waarbij een actie een kettingreactie in werking zet. Daarnaast mochten de leerlingen zelf borstel robots maken.

Dit alles was bedoeld om de leerlingen te enthousiasmeren voor technische vakken en te laten zien wat die vakken in de toekomst in zullen houden.

Organisatie

Het evenement rond IIME werd voor het vijfde jaar georganiseerd. Eerdere jaren werd het evenement op het terrein van de Bleek georganiseerd. Dit jaar is gekozen voor een evenement ter plekke.

De organisatie van het evenement was volledig in handen van een groep studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij volgden de minor Eventmanagement, waarin alle aspecten van het organiseren van een evenement aan bod komen. Het geleerde kon in dit geval direct worden toegepast bij TijdmachIIME.