HAN Solarboat

Het HAN Solarboatteam is zaterdagavond als derde geëindigd in de A-klasse van de Dutch Solar Challenge 2016. De A-klasse bestond uit een internationaal deelnemersveld van 21 zonneboten. Het HAN Solarboatteam is trots op hun derde plaats, maar heeft weinig tijd om van het succes te genieten: 14 juli start de Monaco Solar Boat Challenge in de jachthaven van Monte Carlo!

Voor het team bestaande uit Engineering-studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen was deelname lange tijd onzeker, door een probleem met de motor. Twee dagen voor de race werd pas een eerste volledige proefvaart gemaakt. Het team kon toch afreizen naar Amsterdam om aan het evenement, dat de status heeft van wereldkampioenschap, deel te nemen. Dit maakte de podiumplek voor hen extra speciaal.

Start in Amsterdam
De Dutch Solar Challenge begon zaterdag 2 juli met een tocht door de IMG_3018_600Amsterdamse grachten. Op maandag werd de Dutch Solar Challenge tijdens een kleine plechtigheid halverwege de Afsluitdijk door de provincie Noord-Holland officieel overgedragen aan de provincie Friesland. Daarna stond de Challenge in het teken van sprintwedstrijden, etappes varen en endurances met Le Mansstart. De etappes gingen van Drachten via Lemmer naar Grou en van daaruit naar Leeuwarden. Tijdens een wedstrijd waarbij pieksnelheden werden gemeten, bereikte de boot een snelheid van 26,9 km/h.

Slotetappe
Zaterdag 9 juli werd tussen Grou en Leeuwaren de laatste etappe gevaren. De Photon van de HAN wist ook tijdens deze etappe als derde te eindigen. De eerste teams startten om 10.00 uur in Grou voor de laatste etappe. De volgende ploegen vertrokken om 12.00 en 13.00 uur. Het eerste deel van de laatste etappe eindigde in Sneek. Daar werden de aankomsttijden geregistreerd en verzamelden de deelnemers zich. Om 14.30 uur vond de herstart plaats voor het tweede deel van de etappe: de laatste kilometers van de race naar Leeuwarden. Na een rondje door de grachten van Leeuwarden werd er gefinisht in de Prinsentuin.

De zon was een uur na aanvang van de etappe al verdwenen. Hierdoor wisten slechts zes van de negentien A-klasseboten de finishlijn te behalen, waaronder dus het team van de HAN. Door het hoofd koel te houden wisten de studenten een mooie tijd neer te zetten. De accucapaciteit was volledig benut; zozeer zelfs dat de boot na aankomst gesleept moest worden naar de trailerhelling.

Bijzondere, sportieve sfeer
IMG_3729_600De week kenmerkte zich door veel zon, maar ook veel regen en harde wind, waardoor aan het begin van de week zelfs enkele boten omsloegen en de wedstrijd korte tijd gestaakt en de etappe Lemmer-Drachten uiteindelijk verkort werd. Enkele deelnemers moesten door de opgelopen averij de wedstrijd staken. Ook de overige teams kregen met de nodige technische malheur te maken. Tot in de kleine uurtjes, soms de hele nacht, werd er keihard gewerkt, waarbij de teams elkaar hielpen om de boten weer klaar voor de start van de volgende dag te hebben.

Dit tekende de bijzondere, sportieve sfeer van de Dutch Solar Challenge: iedereen ambieerde een podiumplaats, maar de concurrentie werd wel geholpen om in de strijd te blijven.

Monaco
Veel tijd om op hun lauweren te rusten krijgt het HAN Solarboatteam niet. Van 14 tot en met 16 juli doet het team namelijk mee aan de Monaco Solar Boat Challenge. Tijdens dit vierdaagse evenement worden de zonneboten in de golven van de Middellandse Zee op de proef gesteld. De voorbereidingen hiervoor, waaronder enkele verbeteringen aan de boot, moeten dus voor die tijd worden getroffen.

Samenwerking
De HAN Solarboat wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen hogeschool en bedrijfsleven. De studenten werken aan de boot in de werkplaats van QConcepts Design en Engineering uit Doetinchem, in samenwerking met SEECE en diverseHAN-techniekopleidingen (Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen). In totaal hebben inmiddels 30 voltijdstudenten van de HAN in Doetinchem aan de boot gewerkt.

De komende dagen kan het team op de voet gevolgd worden via Facebook.