Loopbaanoriëntatie techniek van havo-3-leerlingen

Ruim tachtig havo-3-leerlingen van het Liemers College bezochten 15 november bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in Arnhem vijf technische workshops. Een dag vol loopbaanoriëntatie op het gebied van elektrotechniek, autotechniek, bouwkunde, programmeren en lasersnijden. ‘Interessant om te zien hoe je met waterstof elektriciteit maakt.’

Rowan en Cas over de loopbaanoriëntatie bij HAN

Rowan en Cas uit 3 havo van het Liemers College vinden het reuze interessant als ze van HAN-student Julian van Snippenberg uitleg krijgen over de werking van de Waterstof Demonstrator. ‘Interessant, hoe je met waterstof elektriciteit maakt. Zoiets heb ik nog nooit gezien’, zegt Cas. Rowan knikt: ‘Interessant ja, maar de workshop Bouwkunde, waarbij we een brug van spaghetti hebben gemaakt, vond ik leuker.’

Rowan weet nog niet zeker of hij voor een technisch profiel kiest. ‘Ik heb wel interesse in bouwkunde. En misschien doe ik het wel omdat er veel vacatures in de techniek zijn.’

SEECE Energietalent helpt bij profielkeuze havo

Samen met ruim tachtig andere havo-3-leerlingen van het Liemers College, bezochten Rowan en Cas de dag vol techniek bij de HAN in Arnhem georganiseerd door SEECE Energietalent. In maart van dit schooljaar kiezen 3-havo-leerlingen hun profiel: wordt het een maatschappijprofiel of toch een natuurprofiel?

‘Met zo’n dag willen we leerlingen vooral helpen goede keuzes te maken’, zegt Sonja Froon, decaan bij het Liemers College in Zevenaar. ‘Dat doen we bijvoorbeeld door leerlingen te laten ervaren wat techniek is. Zo leren ze zichzelf beter kennen en ontdekken ze beter wat bij ze past.’

Technische opleidingen HAN

Om de havo-leerlingen te laten ervaren wat er mogelijk is met techniek namen ze deel aan vijf workshops verzorgd door verschillende HAN-opleidingen: Automotive (autotechniek), Built Environment (bouwkunde), ElektrotechniekFabLab (lasersnijden en 3D-printen) en de Pabo (virtual reality). Bij elektrotechniek gingen de havisten aan de slag met het programmeren van robots en kregen ze uitleg over de Waterstof Demonstrator. Yvo van den IJssel vond het programmeren een beetje ingewikkeld, maar toch leuk: ‘Je kunt de kleurensensor van de robot bijvoorbeeld zo programmeren, dat de robot bij de rode stip op de plattegrond stopt. Of via de blauwe stip naar de rode rijdt. Dat lukte redelijk.’

Bouwkunde workshop, brug bouwen

Dat het bouwen van een brug van spaghetti best ingewikkeld is, ontdekten de havo-leerlingen bij de bouwkunde-workshops. ‘Dan moet je ineens nadenken over vormen van constructie. Dat is voor veel leerlingen een eyeopener’, vertelt Sonja Froon. ‘Je ziet dat sommige leerlingen dan echt over een technisch ontwerp gaan nadenken.’

Bij het bouwen van twee ophaalbruggen gaat het om praktisch nadenken en samenwerken. ‘Dat vond ik de eerste tien minuten wel leuk, maar het duurde best lang, voordat het lukte. Dan raak ik snel gefrustreerd’, zegt Yvo van den IJssel. Hij denkt aan het profiel en Natuur en Gezondheid. ‘Ik wilde altijd gymleraar worden. Maar nu lijkt het me ook leuk om meester van groep 3 te worden.’

Pabo workshop, VR-brillen

Een echte VR-bril op je neus, dat vinden veel leerlingen een bijzondere ervaring. ‘Het werken met de VR-bril bij de Pabo vond ik de leukste workshop’, zegt Chayenne Ooms. De workshops lasersnijden in het FabLab, bouwkunde en autotechniek vindt ze ook interessant. Elektrotechniek spreekt haar minder aan.  Ze denkt erover het profiel Natuur en Gezondheid te kiezen: ‘Ik wil graag naar de Hotelschool.’

Succesvolle oriëntatiedag

‘Heel waardevol, zo’n oriëntatiedag’, oordeelt decaan Sonja Froon over de ervaringen die de leerlingen hebben opgedaan. ‘Er waren de volgende dag in de klas opvallend veel vragen over de profielkeuze. Het bezoek aan de HAN heeft het denkproces daarover op gang gebracht.’

Meer weten?

Lees meer over SEECE Energietalent op de website van SEECE. SEECE Energietalent is een van de projecten die IIME uitvoert voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Benieuwd welke werkzaamheden IIME oppakt? Bekijk dan de projectenpagina.

Bron: www.techgelderland.nl