Studenten van verschillende opleidingen werken samen aan HAN Solarboat

Een boot bouwen die vaart op zonne-energie en die snel genoeg is om internationale wedstrijden mee te winnen. Dat is het doel waaraan studenten en docenten van de HAN, University of Applied Sciences, samen met medewerkers van het Doetinchemse bedrijf QConcepts elk jaar werken. Een kijkje in de wereld van het team van de HAN Solarboat.

Met zes personen tillen de leden van het team de solarboat van 5.80 bij 1.60 meter en iets meer dan 100 kilogram voorzichtig richting het water van de jachthaven in Doesburg. ‘De boot laat zich lastig vastpakken. Bovenop zitten zonnepanelen die we niet mogen aanraken’, legt Leonie Dijkhof uit. Het laatste stukje naar het water gaat langzaam en met veel overleg, want de vleugels van de platte boot mogen de grond niet raken. Eenmaal te water wil de solarboat niet direct starten. Een technische storing blijkt even later. ‘Dit is precies de reden waarom we sinds april twee keer per week testen; om te kijken of alles wat we op papier hebben uitgedacht in de praktijk ook echt zo werkt’, licht Leonie Dijkhof toe.

Aanpakken

Leonie Dijkhof werkt bij QConcepts Design & Engineering, het Doetinchemse bedrijf dat gespecialiseerd is in lichtgewicht constructies voor de maritieme sector. Het bedrijf werkt al negen jaar nauw samen met de HAN aan de bouw van een solarboat: een boot die vaart op zonne-energie. ‘We werken in een hybride team: docenten van de HAN en onze medewerkers zijn inhoudelijk betrokken bij de boot en studenten volgen hier een stage, kunnen hier afstuderen, werken op projectbasis bij ons of een combinatie daarvan’, licht ze toe. Het is haar taak om de studenten die zich hebben aangemeld te selecteren. ‘Kunnen communiceren met andere disciplines, vind ik daarbij belangrijk. Daarnaast moet je van aanpakken weten en met je handen willen werken. Anders krijgen we de boot niet aan het varen’, klinkt het nuchter.

Vleugels
Het team bouwde in 2014 ook een wedstrijdboot. De bouw van de boot, die nu twee keer per week in Doesburg wordt getest, is in 2019 gestart. ‘De vorige boot leek op een kano, deze boot is wat korter en breder en heeft bovendien andere zonnepanelen die nog lichter zijn’, vertelt Leonie Dijkhof. Het belangrijkste verschil met de vorige versie zijn de vleugels, die zijn toegevoegd. ‘Bij een bepaalde snelheid drukken de vleugels de romp uit het water, net als bij een vliegtuig dat vaart krijgt. Zo heb je minder rompweerstand en ga je sneller met dezelfde energie die je hebt opgewekt. De juiste afstemming van de vleugels is het belangrijkste dat we moeten testen’, laat ze weten.

Ergonomisch ontwerpen
Vaak werken studenten van de opleiding elektrotechniek of mechatronica van diverse hogescholen aan de solarboat. Wat dat betreft is Mitchel Kraai, student Industrieel Product Ontwerpen (IPO) van de HAN, een vreemde eend in de bijt. Maar zijn liefde voor watersport en de overtuiging dat hij iets kon bijdragen aan verbetering van de boot waren aanleiding om hem via een semesterproject toe te voegen aan het team. Inmiddels heeft hij het stuur en de gashendel opnieuw ontworpen. ‘Een engineer kijkt bij een ontwerp naar het functionele aspect. Ik kijk naar het ergonomische aspect en houd bij het ontwerp rekening met de gemiddelde diameter van de binnenkant van de hand van een volwassen man’, vertelt de 21-jarige student uit Westervoort.

Lichtgewicht
Na een half jaar werken aan de boot is hij tot piloot benoemd. Dat betekent dat hij bij de eerstvolgende wedstrijd, begin juli in de haven van Monaco, de boot bestuurt. ‘Het wedstrijdreglement schrijft voor dat de piloot een minimaal gewicht van 70 kilo moet hebben. Als je daaronder zit, moet je gewicht toevoegen. En zit je erboven, dan is dat alleen maar extra ballast. Want hoe lichter de boot, hoe verder je kunt varen met de energie die je hebt.’ Met zijn 71,5 kilo voldoet Mitchel Kraai aan dat criterium. Hij kijkt uit naar de eerste wedstrijd, maar ook daarna blijft hij bij het team betrokken. ‘Mijn semesterproject hier zit erop, maar in het najaar ga ik hier stagelopen. Het team is heel leuk en ik zie dat ik met mijn kennis hier nog wat kan bijdragen’, zegt de student IPO overtuigd.

BRON: Tech Gelderland